Flamenco Vivo
Compás: de forskellige stilarters rytmestruktur og betoninger
Af Susanne Sara Nyegaard
Begrebet compás kommer af ordet compasar og paso: at måle gang / skridt, idet der i vores måde at bevæge os på ligger en grundrytme. Rytme, taktart, periodebetegnelse forstået som den samlede karakteristiske rytmestruktur for de enkelte stilarters form. De grundlæggend compases går i 3, 4 eller 12 grundslag med forskellige betoninger, som giver den specifikke puls - det vigtigste og fælles udgangspunkt for musikforståelsen og fundamentet for samspillet mellem sangen, guitarspillet og dansen - en tvingende nødvendig forudsætning for improvisationselementet i flamenco.
Flamencoens stilarter inddeles overordnet i følgende grupper i henhold til compás:
Basis-former med 12 slag:
Soleares og afledte former, seguiríyas og afledte former, cantiñas / alegrías og afledte former samt bulerías.
Fandangos-familien i 3/4 eller 6/8 rytme:
Fandanguillos, sevillanas, malagueñas, verdiales, rondeñas. - Nogle af fandango-familiens stilarter findes også i frirytmiske former.
Stilarter i 2/4 eller 4/4 rytme:
Tangos flamencos, tarantos, zambra, zapateado, tientos.
Frirytmiske stilarter:
Fandangos naturales, tarantas, mineras, murcianas, rondeñas, granaínas, media granaína, malagueñas, saetas.
Stilarter med oprindelse i anden spansk folklore eller sydamerikanske musikformer:
Peteneras, farruca, garrotín, tanguillos, rumbas flamencas, guajíras, colombianas samt en lang række af andre mere eller mindre flamenkiserede former.
Man kan også inddele stilarterne i andre grupper efter deres oprindelse i hhv. basale flamenco-former og flamenkisede former, d.v.s. stilarter fra folklore-traditionen som har overtaget visse af flamencoens karakteristika.
Basis-formerne er: Romances, tonás-gruppen med martinetes, carceleras og deblas, seguiríyas-gruppen med seguiríyas, livianas, cabales og serranas, soleá-gruppen med soleares, cañas, polos og bulerías, tangos-gruppen med tangos, tientos og marianas samt cantiñas-gruppen med alegrías, mirabrás, romeras og caracoles.
Stilarter tilhørende fandangos-familien: Fandangos de Huelva samt en lang række andre lokale fandango-typer og fandangos grandes / fandangos naturales.
Stilarter fra Málaga-regionen: Malagueñas, rondeñas, verdiales og jaberas.
Stilarter fra Levanten (det østligste Andalusien): Granaínas, mineras, tarantas, tarantos, cartageneras og murcianas.
Stilarter med folkelig andalusisk oprindelse: Sevillanas, saetas, bamberas og villancicos.
Stilarter med andre spanske folkelige oprindelser: Farruca, garrotín, tanguillos og zambra.
De ida y vuelta - stilarter som forbindes med sydamerikanske musikformer: Guajíras, colombianas, milongas, vidalitas og ikke mindst rumbas.
Stilart |
Betoning |
Notation |
Akkorder |
Hastighed |
Alegrías |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
3/4 |
A, E7, D |
3 |
Soleares |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
3/4 |
E, F, C |
1 - 2 |
Seguiríyas |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
3/4 |
A, Bb, C |
2 |
Bulerías |
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
3/4 |
A, Bb, C |
4 |
Guajíras |
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
3/4 |
A, E7, D |
3 |
Peteneras |
12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |
3/4 |
A, E, G, F |
3 |
Fandanguillos |
1 2 3 1 2 3 |
3/4 |
E7, A, G, F# |
3 |
Sevillanas |
1 2 3 1 2 3 |
3/4 |
|
3 - 4 |
Colombianas |
1 2 + 3 4 |
4/4 |
E7, A, D |
3 |
Farruca |
1 2 3 4 |
4/4 |
E7, A, D |
2 |
Garrotín |
1 2 3 4 |
4/4 |
D7, G, C |
2 |
Rumbas |
1 2 + 3 4 |
4/4 |
E, H7, A |
3 - 4 |
Tangos |
1 2 3 4 |
4/4 |
A, Bb, C |
3 - 4 |
Tarantos |
1 2 3 4 |
4/4 |
F#, G, H, A |
2 - 3 |
Tientos |
1 2 + 3 4 |
4/4 |
A, Bb, C |
3 |
Tanguillos |
12 + 3 44 |
4/4 |
A, E7, D |
4 |
Zapateado |
4 + 1 2 3 |
4/4 |
C, G7, F |
3 - 4 |
Fandangos naturales |
1 2 3 |
fri |
E, A |
1 - 2 |
Malagueñas |
1 2 3 |
fri eller 3/4 |
E, A, D# |
3 |
Verdiales |
1 2 3 |
3/4 |
E, F, G, F# |
3 |
Rondeñas |
1 2 3 |
fri eller 3/4 |
|
3 |
Granaínas |
1 2 3 |
fri |
H, C, E, D7 |
3 |
Tarantas |
1 2 3 4 |
fri |
F#, G, H, A |
3 |
Hastighed (slag pr. minut=b.p.m.): 1 = 60 - 120 b.p.m., 2 = 120 - 180 b.p.m.,
3 = 180 - 240 b.p.m., 4 = 240 - 300 b.p.m.
Nummer |
Stilart |
Nummer |
Stilart |
Nummer |
Stilart |
24 |
Alboréas |
44 |
Jaberas |
64 |
Pregón |
25 |
Bamberas |
45 |
Jaleos |
65 |
Roás |
26 |
Bandolá |
46 |
Jarchyas |
66 |
Romances |
27 |
Cabales |
47 |
Juguetillos |
67 |
Romeras |
28 |
Caleseras |
48 |
Livianas |
68 |
Rosas |
29 |
Campanilleros |
49 |
Madrugá |
69 |
Saetas |
30 |
La caña |
50 |
Marianas |
70 |
Seguidillas |
31 |
Cante de galeras |
51 |
Martinetes |
71 |
Serranas |
32 |
Cantiñas |
52 |
Media granaína |
72 |
Soleá por bulería |
33 |
Caracoles |
53 |
Milongas |
73 |
Temporeras |
34 |
Carceleras |
54 |
Mineras |
74 |
Tiranas |
35 |
Cartageneras |
55 |
Mirabrás |
75 |
Tonás |
36 |
Chuflas |
56 |
Moritas |
76 |
Trilleras |
37 |
Corridas |
57 |
La mosca |
77 |
Tristes |
38 |
Danza mora |
58 |
Murcianas |
78 |
Vidalitas |
39 |
Danzón |
59 |
Nanas |
79 |
Villancicos |
40 |
Debla |
60 |
Plañidera |
80 |
Zambra |
41 |
Endechas |
61 |
Playeras |
81 |
Zarandilla |
42 |
Habaneras |
62 |
Policaña |
82 |
Zégel |
43 |
Huertanas |
63 |
Polo |
83 |
Zorongo |