Flamenco Vivo

Kastagnetter

Af Susanne Sara Nyegaard

 


Kastagnetternes form

Kastagnetter er en form for hånd-rytmeinstrument, der har
eksisteret i forskellige former i hele verden op gennem
historien. De er af typen "klaptræ" og spilles altid parvis
- én kastagnet i hver hånd.
Ordet kastagnet stammer fra spansk "castañeta", som er
diminutivform af "castaña", altså en "lille kastanje".
I den spanske udgave består en kastagnet af to udhulede,
pæreformede træstykker, samlet med en snor foroven.
Snoren er bundet med en sømandsknude, så den kan
strammes og løsnes efter behov. Ved hjælp af snoren fæstnes
kastagnetten på tommelfingeren og spilles med de 4 andre
fingre.

 

Oprindelsen til kastagnetter rækker formodentlig helt tilbage til forhistorien. Dansen var allerede i de tidligste og primitive former baseret på et rytmisk grundlag, og i den sammenhæng er klaptræer opstået som et af de første musikinstrumenter, mennesket kunne bruge sammen med sang og dans.
De primitive klaptræer er i forskellige udformninger og materialer fundet på alle verdens kontinenter som vidnesbyrd på tidligere tiders civilisationer, og de bruges stadig jorden over både i deres oprindelige skikkelser og i mere forarbejdede udgaver som de spanske kastagnetter.

På trods af bidragene fra forhistoriens og oldtidens andre store civilisationer betragter man de såkaldte "crusmatas" som den egentlige oprindelse til vor tids kastagnetter. De var fremstillet af to stykker træ, to store muslingeskaller eller to flade sten, som musikerne og danserne spillede på ved at slå dem mod hinanden inde i selve håndfladen. I modsætning til andre typer af klaptræer fra middelhavsområdet, som var løse og fri af hinanden, var de iberiske crusmatas samlet med en snor gennem huller i selvet klaptræerne - sådan som vi kender det i dag.

 

Kastagnetterne består af følgende dele:
Hoja: Bladet - den ene halvdel af kastagnettens to træstykker
Corazón: Hjertet - den indre hulning
Concha: Skallen - den nederste runde del af bladet
Orejas: Ører - den øverste forhøjning med de to huller til snoren
Puente: Broen - den smalle forbindelse mellem ørerne
Punto: "Spidsen" - stedet hvor de to kastagnetblade rammer hinanden i bunden af skallen. Vigtig a.h.t. lydkvaliteten
Labio: Læben - stykket mellem hjertet og skallens kant
Cordón: Snoren som holder kastagnettens to blade sammen,
og som fæstnes omkring tommelfingeren (ikke vist)

Skitse med angivelse af navne på de
forskellige dele af kastagnetten

 

I Spanien stammer kastagnetterne fra den spanske folkemusik og -dansetradition, især stilarterne fandangos, sevillanas og forskellige lokale typer seguidillas, og de brugtes oprindeligt ikke i flamencoen.
På de mange etablissementer, der skød op i "café cantante perioden", blev der imidlertid både spillet, sunget og danset stilarter fra folkemusikken og fra den spirende flamenco-genre. Kastagnetterne er derfor kommet ind i flamencoen i forbindelse med enkelte danseres personlige danseudførelser og den mere sceneprægede flamenco i slutningen af 1800-tallet.
I forbindelse med den øgede turisme i 1950'erne og 60'erne opstod et stigende behov for underholdning. På de mange "tabláos" - restauranter eller natklubber med flamenco-optræden - fik kastagnetterne igen en renaissance, dels fordi de er noget typisk spansk, og dels fordi den ekvilibristiske teknik og det særlige spil imponerede tilskuerne.
Som rytmeinstrument bruges kastagnetterne til at betone musikkens puls, især i forbindelse med dans. Kastagnetterne er et virtuost og livligt akkompagnement, som understreger den lethed og klang, danseren lægger i dansens udtryk.

Et sæt kastagnetter er forskellige, idet den højre (la hembra: "hunnen") er lys i klangen og spiller "melodien", mens den venstre (el macho: "hannen") har en dybere klang og almindeligvis fungerer som grundpuls eller "bas-anslag".

 

Fra instrumentmagerens værksted

De spanske kastagnetter har udviklet sig gennem tiden og er således blevet
tilpasset danserens eller musikerens individuelle ønsker og behov, ligesom der
er stor variation fra de lokale, håndlavede og -dekorerede instrumenter til vore
dages industrielt fremstillede typer.
Instrumentmagerne har eksperimenteret med materialerne m.h.p. at opnå bedre
klang. Der er fremstillet kastagnetter i metal, ben, fornemme instrumenter i
elfenben og træsorter som buksbom, valnød, ibenholt, palisander, rosentræ, eg
og bøg ; men kastagnetter er i dag oftest lavet af pæretræ eller granatæbletræ importeret fra Sydamerika eller Afrika. Granatæbletræ har været anvendt siden
1800-tallet og anses stadig som det ypperste materiale. Moderne typer er ofte
lavet af kunstfibre, som er mindre sårbare og har en kraftigere lyd.
De kan være kvadratiske, aflange, ovale, runde og trekantede; men nutidens
typer er nærmest pæreformede. Med den lille fordybning foroven og bindingen
på tommelfingeren blev spilleteknikken forbedret væsentligt.

 

Som ethvert andet ædelt instrument skal kastagnetter
behandles godt og varsomt. De skal naturligvis opvarmes
og bruges jævnligt, så de derved bibeholder topmålet af
deres klang. Desuden skal de opbevares ved en passende
temperatur og luftfugtighed, så de bibeholder deres spænd-
stighed og dermed bidrager til lydens kvalitet. Man bør
derfor altid sørge for en passende beskyttelse f.eks. i form
af en foret stofpose, så de skånes mod stød og kulde.
Såvel slag som ekstreme temperaturer, udtørring eller fugt
kan medføre brud og revner og på den måde ødelægge
instrumentet fuldstændigt.

Forskellige typer kastagnetter

 

Form, størrelse og dekoration kan variere afhængigt af region
og instrumentets brug. I begyndelsen fæstnedes kastagnetterne
på 4 fingre og blev slået mod hinanden alene ved håndleddenes
bevægelser, som det stadig ses i flere spanske folkedanse.
På Ibiza bruges en særlig slags kæmpekastagnetter -
castanyolasses - der netop på grund af deres størrelse fæstnes på
de 4 fingre. Det giver et langt mere simpelt spil med enkle rytme-
markeringer end på almindelige kastagnetter, ligesom typen
chácaras fra De Canariske Øer.
Andre typer er på størrelse med selve håndfladen og fæstnes på
langfingeren. De blev introduceret i 1200- og 1300-tallet og er
forløberne for de typer, der bruges i den spanske folklore.
I begyndelsen af 1800-tallet, da bolero og de klassiske spanske
danse vandt frem, blev kastagnetterne indført som obligatorisk
akkompagnement til de fleste spanske danse, og i den sammen-
hæng ændredes formen til den facon, vi kender i dag og
som sættes på tommelfingeren og spilles med de øvrige fingre.

Kastagnetternes placering

 

En række spanske og italienske komponister har skrevet musikstykker, hvori der indgår kastagnetspil eller kompositioner specielt for kastagnetter. Især danseren og koreografen José de Udaeta og danserinden Lucero Tena har været berømte for deres kastagnet-spil, såvel i klassisk sammenhæng som i forbindelse med spansk dans og flamenco.
Mest kendt er formodentlig forførelses-scenen operaen "Carmen" af den franske komponist Georges Bizet.

 


 

Verdiales akkompagneret af bl.a. crotalos
(metalkastagnetter som slås mod hinanden)

I flamencoens verden er danserinden Antonia Mercé
"La Argentinita" kendt som en kunstner, der formåede
at forfine kastagnet-spillet. Hun døde i 1938 og nåede
at grundlægge den skole og teknik, som stadig
anvendes i dag.
Også de store danserinder Pilar López og Carmen Amaya
benyttede ofte kastagnetter i deres optræden. Med vor tids
søgen efter et mere oprindeligt flamenco-udtryk er brugen
af kastagnetter efterhånden blevet sjældnere, men ses stadig
hyppigt i mere show-prægede sammenhænge og naturligvis
inden for folkloren.
I Sevillas domkirke har kastagnetterne en særlig historie.
Fra 1700-tallet spilles de af de såkaldte "seises" ved særlige
kirkelige ceremonier i forbindelse med fejringen af Kristi
legemsfest og Jomfru Marias ubesmittede undfangelse.
"Los seises" optræder i litteraturen helt tilbage i 1493 og er
betegnelsen på en gruppe drenge, der synger og danser
for Gud. Fra 1667 findes dokumenter, som konkret beskriver
drengenes dragter og deres danse, der ledsages af kastagnet-
spil.

 

 

Anvendt litteratur bl.a.:
Flora Albaicín og Alfonso Puig Claramunt: El arte del baile flamenco. - Barcelona (Spanien), 1977
Joaquín Díaz: La castañuela tradicional. - Valladolid (Spanien), 1994

 

Tilbage til startside